31.január 2022 | Diskusia | Naspäť »
Asi ste už viacerí postrehli, že ISSF sa snaží zatraktívniť finálové súťaže pre divákov a televízie, aby bola streľba zaujímavejšia a komerčne prítažlivejšia.
Nové formáty sa začali používať pri súťažiach družstiev a mixov, začínajú sa testovať aj nové formáty pre fnále jednotlivcov.
V minulom roku sa začali používať nové formáty finále jednotlivcov, prvé nám známe také finále bolo vo Finále svetového pohára (po novom Pohár prezidenta ISSF) vo Wroclavi, ktoré vo VzPu60 vyhral náš Patrik Jány, jeho výhru si môžete pozrieť tu.
Podobne sa tento formát použil aj v tohtoročných súťažiach v Osijeku a v Ruše. Ak by ste si chceli pozrieť ako to po novom vyzerá, možete si pozrieť záznam z Ruše tu.
Nový formát finále je možno graficky zaujímavejší, ale dosť komplikovaný, po každej rane sa v štvorici finalistov vyhodnotí poradie, po tej jednej rane, najlepší získa 4 body, najhorší 1 bod, druhý 3 body a tretí 2 body. Body sa takto postupne spočitávajú a kto má nakoniec najviac bodov, tak vyhráva. Toto finále je podľa reakcií ľudí z celého sveta pomerne komplikované a môže stratiť náboj dramatičnosti, keď napr. Patrik Jány už 2 rany do konca vedel že vyhral, aj keby strelil dvakrát nulu. Určite sú diváci radšej keď finále má zápletku a keď do poslednej rany je reálna možnosť, že sa poradie zmení.
V živom finále našej online ligy nie sme viazaní žiadnými pravidlami, môžeme si vymyslieť a vyskúšať aj iný formát ako je oficiálny.
Nechceme prevzať tento oficiálny formát, pretože si myslíme, že sú ja lepšie, dramatickejšie, niečo podobné tomu minuloročnému formátu, keď sa strieľalo do 16 a pri stave 14:12 sa ešte pred poslednou ranou nevedelo, či už jeden pár vyhrá, alebo druhý pár dorovná stav a pokračuje sa. Určite je takéto niečo pre divákov zaujímavejšie ako finále, kde už dávno pred koncom je rozhodnuté. Veď aj naši juniori pištolioari sa presvedčili o tom, že aj také finále, ktoré za stavu 14:2 vyzerá byť rozhodnuté, ešte mohli aj prehrať a žiaľ prehrali, na ME vo Wroclavi v roku 2020. Kto ešte nevidel toto dramatické finále, tak si ho pozrite tu, ked sme to pozerali naživo, všetci sme si pomaly odhrýzli nechty od napôtia ako to skončí. Odporúčame si video pretočiť na 23 minútu, kedy začínajú naši súbojom o zlato.
Premýšľame ešte nad možnosťou ako finále zjednodušiť pre divákov (samozrejme tým asi sťažiť pre strelcov), napr. že nebude klasický súčet hodnôt zásahov, ale hit/miss systém, t.j. ak strelec strelí hraničnú hodnotu, napr. 10,2, tak sa mu zásah zaráta ako 1, ak strelí menej, tak má nulu. Podobne sa strieľa finále na rýchlopalnej pištoli alebo v športovej pištoli. Taký systém samozrejme musí bežať výpočtovo na pozadí a diváci uvidia len hodnotu 1 alebo 0, aby nemuseli počítať a riešiť čísla. Ale elektronické terče Inband nám umožňujú pripraviť vyhodnotenie rán ako budeme potrebovať, nie sme odkázaní na oficiálny formát.
Keďže finále je určené primárne pre divákov, chceli by sme poznať Váš názor, aké finále by sa Vám osobne páčilo, či by Vás oslovil nový formát ISSF, alebo radšej ostať pri formáte do 16 bodov, prípadne by sa Vám páčilo niečo iné, netradičné.
A či by bol pre Vás prítažlivejší klasický systém s počítaním skutočnej hodnoty zásahu, alebo radšej hit/miss systém s počítaním len 1 alebo 0. Pre hit/miss system sme uvažovali napr. že pre vzduchovú pušku by bola 1 až keď puškár strelí 10,2 (čo je hodnota centrovej desiatky) a viac, ale pištoliar strelí "len" 9,7 a viac, pre všetky rany s nižsou hodnotou by boli zásahy hodnotené ako nuly.
A možno by sa mohlo finále končiť napr. keď prvý pár dosiahne 16 bodov, ale bez priebežného porovnávania po každej ktorý pár mal vyšší výsledok a či získal 2 body a ten druhý 0 bodov. Proste ktorý pár bude skutočne lepší a skôr dosiahne 16 bodov, tak ten vyhráva. 16 bodov teoreticky znamená po 8 rán každého z páru, ale určite to bude viac rán, pretože je takmer nemožné aby vo finále každý strelec mal zásah hodnotený ako 1. Taký formát by asi bol najpochopiteľnejší a umožňoval ukazovať priebežný stav.
Ako by sa Vám osobne páčilo finále, aké by malo byť, aby bolo pre Vás zaujímavé si sadnúť k televízoru a pozrieť si ho, prípadne prísť si ho pozrieť naživo do haly? Samozrejmosťou je premietanie výsledkov a aktuálneho poradia na veľké plátna a to tak, by diváci vedeli veľmi jednoducho a jednoznačne zistiť, kto vedie a aký má náskok pred "prenasledovateľmi". Váš názor nás zaujíma a radi by sme urobili finále, ktoré by bolo pre vás zaujímave si pozrieť a možno by sme mohli inšpirovať aj ISSF.
Na Svetovom pohári v Egyptskom Caire ISSF testovala naostro nové formáty finále. Aby to nebolo jednoduché, pre istotu sú trochu rozdiely medzi jednotlivými disciplínami, napr. trochu iné je finále v jednotlivcoch, in´=e je finále v mixoch, nehovoriac už o malokalibrových disciplínach. Kto ešte také finále nevidel, môžete si ho pozrieť tu: finále mixov v pištoli:
a finále v jednotlivcoch v pištoli:
a ešte video na aké by sme sa radi pozerali na každých pretekoch, víťazstvo Patrika Jányho v 3x20, blahoželáme:
Páči sa mi nový formát finálových súťaží, ktorý teraz skúša ISSF, keď sa po každom výstrele vyhodnocuje poradie a prideľujú sa body od 1 po 4?
Pravidlá diskusie od 1. 5. 2020:
Zapojiť sa do diskusie je možné len po registrácii a následne po prihlásení sa.
Otakar | 07.04.2022 11:46
Členovia VV mohli prísť do Martina a videli by v priamom prenose na vlastné oči a uši ako krásne sa to dá robiť. Klobúk dole pred pánom Valvodom a ľuďmi čo mu s tým pomáhali. Ste ozaj pašáci. Máte môj obdiv. Vidím, že rozhodcov vedie ten správny muž. Ďakujeme.
Mlynarčík Peter | 07.04.2022 13:45
Otakar
musím sa pridať k poklone, Josef Valvoda a jeho tím rozhodcov pracovali na 110% a patrí im veľké ĎAKUJEM. Som veľmi rád, že niekto aj ocení prácu ľudí ako je pán Valvoda, každý si rád vypočuje slová uznania a vďaky, hlavne keď to ani nič nestojí. Škoda, že sa kúzelné slová ďakujem, prosím, dobrá práca skoro vôbec nepoužívajú, zaslúži si ich mnoho ľudí v SSZ.
Priznám sa, že nové ISSF finále a semifinále je dosť nezáživné, dlhé a dosť neprehľadné, ale chceli sme dať možnosť našim ľuďom vidieť ako to môže fungovať a určite ho na budúci rok nepoužijeme, mali by sme spoločne vymyslieť niečo jednoduchšie, zaujímavejšie, zrozumiteľnejšie a hlavne kratšie.
Redakcia www.strelcom.sk | 07.03.2022 19:07
Vyššie pod textom témy si môžete pozrieť videá z nových ISSF finále, vrátane víťazného finále Patrika Jányho, ktorému blahoželáme k skvelému víťazstvu.
Pokúsime sa trošku priblížiť nové formáty finále (prakticky každá disciplína ho má iné, iné je u jednotlivcov, iné v mixoch atď.)
Takže poďme na vzduchovku jednotlivci:
Po základnej časti na 60 výstrelov prvých 8 najlepších postupuje do dvoch semifinále, nepárne poradie (1,3,5,7) do prvého semifinále, párne poradie (2,4,6,8) do druhého semifinále. Semifinále sa strieľa na 15 výstrelov, ktoré po jednej rane strieľajú všetci 4 strelci. Po každom výstrele sa vyhodnocuje poradie toho jedného výstrelu, strelec s najvyšou hodnotou získava 4 body, druhý 3 body, tretí 2 body a posledný štvrtý 1 bod. Ak je zhoda, všetci strelci s rovnakým výsledkom získavajú rovnaký počet bodov, aby to nebolo jednoduché tak počet bodov podľa počtu strelcov s rovnakým výsledkom a podľa poradia, ktoré by mohli obsadiť, napr ak majú zhodu druhý a tretí, rozdelia si na polovicu 5 bodov (3+2), čiže každý po 2,5 boda.
Takýmto spôsobom strieľajú všetci 10 výstrelov, po 10tom výstrele končí strelec na štvrtom mieste a ostatní traja pokračujú ďalších 5 výstrelov, aby sa to trochu skomplikovalo, tak už si rozdeľujú 4,3 a 2 body. Po 15 výstrele končí tretí v poradi a prví dvaja postupujú do finále o medaile.
Ak sa o prvých dvoch rozhodne už skôr, napr. po 13. výstrele majú prví dvaja pred tretím náskok, ktorý už ani teoreticky nemôže dobehnúť, tak sa semifinále končí predčasne. Rovnako prebehne aj druhé semifinále.
Takže najlepší dvaja z oboch semifinále, t.j. štyria, postupujú do finále o medaile, kde podobne ako v semifinále strieľajú 15 výstrelov. Takisto ako v semifinále sa boduje poradie po každom výstrele, po 10. výstrele končí štvrtý, po 15. výstrele končí tretí v poradi. Najlepší dvaja pokračujú prakticky bez prestávky (len krátka prestávka na výmenu masiek, aktualizáciu softvéru a pod) v novom súboji o zlato, ale už iným (staronovým) formátom od nuly do 16 bodov, keď sa hodnotí každý výstrel, kto má viac získava 2 body, kto menej 0 bodov, pri zhode obaja po 1 bode. Takto strieľajú dovtedy, pokiaľ niekto nedovrší 16 bodov (s náskokom minimálne 2 body), proste formát na ktorý sme už boli zvyknutí minimálne posledné 2 roky.
Finále mixov vo vzduchovke je podobné, ale aby to nebolo jednoduché, má určité odlišnosti. Eliminácia je na 30 výstrelov, prvých 8 mixov v poradí postúpi do dvoch semifinále, podobne ako u jednotlivcov.
Rozdiel oproti jednotlivcov, že v semifinále strieľajú mixy 20 výstrelov tak, že sa hodnotí poradie po každom výstrele a mixy získavajú 4,3,2 alebo 1 bod podobne ako jednotlivci, po 10. končí štvrtý mix, po 15. výstrele končí tretí mix a aby sa formát trošku skoplikoval, najlepšie 2 mixy po 15 výstreloch pokračujú iným formátom. K ich výsledku po 15 výstreloch sa pripočítavajú body ešte za ďalších 5 výstrelov tak, že sa hodnotí každá rana, kto ma vyšší výsledok si k výsledku pripočíta 2 body, kto má nižší 0 bodov a v prípade zhody po 1 bode. Po 20. výstrele postupuje do finále o zlato ten mix, ktorý má viac bodov, semifinále sa môže skončiť aj skôr, ak druhý mix už nemá ani teoretickú šancu dobehnúť prvý mix.
Do finále o zlato teda postupujú len najlepšie mixy z oboch finále a finále o zlato sa už potom strieľa rovnako ako finále o zlato v jednotlivcoch, teda do 16 bodov, staronovým spôsobom.
Nebudem opisovať formáty v iných, najmä malokalibrových formátoch, pretože to by ste už boli celkom zmätení, odporúčam si tie finále pozrieť. Každé video, ktoré obsahuje 2 semifinále, finále o zlato, resp. medaile trvá dokopy cca 1,5 hodiny, to nevydrží v kuse pozerať asi nikto.
Zaujímali by nás Vaše rekcie na nové ISSF finále.
Redakcia www.strelcom.sk | 25.02.2022 17:56
Je medzi nami strelcami nejaký študent žurnalistiky, alebo masmediálnej komunikácii, ktorý by si chcel vyskúšať, čo to obnáša moderovať medzinárodné strelecké preteky, aj v angličtine? Ak áno, môžeš mať 2. 4. 2022 príležitosť si to vyskúšať naživo.
Nemusí to byť študent, kľudne ktokoľvek, kto má s moderovaním skúsenosti a trúfol by si na to. Ak máte niekto záujem, kontaktujte nás prosím na strelci@strelcom.sk
Jarooó | 03.02.2022 12:09
Minulý ročník bol prvý, myslím si, že bol dobrý aj podľa toho, že PP ho vôbec za súťaž nepokladal a otočil sa mu chrbtom. Je smutné, že v kalendári SSZ sú zapísané súťaže, ktoré sa strieľajú v Garáži, alebo kotolni a verte mi, že nepreháňam. Finále Pardini ligy tam uvedené nie je a zrejme ani nebude. Veľmi by ma zaujímal názor Jozefa Gonciho, čo on na takúto vec hovorí a kedy on ako člen VV zorganizuje bez finančnej podpory SSZ súťaž, kde bude strieľať 100 strelcov z 10 krajín. Sprostredkuje nám jeho reakciu redakcia tohto webu?
No odbočil som. Chcel som o niečom inom. Vrátim sa.
Minulý ročník bol perfektný. Našli ste na ňom nejaké chyby? Aké? Asi žiadne. Tak načo vylepšovať niečo čo je dobré. Nech ISSF vymýšľa koleso, ale to naše funguje. Zrejme sa naším kolesom inšpirovať nebudú, lebo sme len na Slovensku. Vadiť by nám to nemalo. To naše je okrúhlejšie :)
Mlynarčík Peter | 03.02.2022 13:56
Jarooó
určite dostane Jožko Gonci pozvánku na finále, ako aj ostatní členovia VV a samozrejme aj pán prezident.
Na obhajobu pána prezidenta, minulý rok pán Benca pozvánku dostal, ale sa ospravedlnil zo zdravotných dôvodov a skutočne v tom čase nosil ruku v páske, mal úraz ramena, videl som to, keď som ho bol osobne pozvať na finále. A povolil zapožičanie vyhodnocovacích mašiniek na finále, takže nie je celkom pravda, žeby sa otočil finále chrbtom.
A čo sa týka otázky, kedy Jožko Gonci zorganizuje bez peňazí SSZ, nestačilo ak by podobnú súťaž zorganizoval za peniaze SSZ? Neprivítali by sme také niečo?
Na OH nádeje v Nitre SSZ dáva vyše 20 tisíc eur, určite by sa za tie peniaze dali urobiť poriadne preteky, finále PARDINI ligy operuje zhruba s polovičným rozpočtom a tom už je aj zarátaná hodnota cien od sponzorov.
Ale ako nám bolo už dávnejšie vysvetlené bývalým členom VV, SSZ žiadne preteky neorganizuje (aj keď je ako organizáctor uvedený v každých propozíciách), preteky organizujú kluby.
Finále našej ligy spolu organizujú kluby mesta Martin a PARDINI SK.
A čo sa týka formátu finále, v každom prípade sa trošičku zmeniť musí, lebo do ďalších kôl bude postupovať viac párov ako minulý rok, teda viac párov bude mať šancu vyhrať.
Ale uvdiíme, či sa koleso ešte nedá obuť do pneumatiky, aby bola jazda pohodlnejšia a zaujímavejšia.
Maťo | 02.02.2022 10:17
Prikláňam sa k názoru, že netreba vymýšľať nové pravidlá práve preto, že sú platné na celom svete a vymyslela ich ISSF. Pokiaľ ich týždeň pred finále ISSF zmení, tak ich zmeňte aj vy. Keby sa jednalo o nejaký bezvýznamný závod, tak by to bolo jedno, ale tak ako sa píše nižšie. Netreba vymýšľať koleso a robiť si blamáž pred športovcami z desiatich krajín. Uvedomte si, že na Slovensko možno už nikdy neprídu športovci z toľkých krajín. Teda aspoň kým bude SSZ mať toto vedenie.
Poznámka:
Súhlasím s tým, že nový ISSF systém je jedna totálna hlúposť. Divák nepotrebuje spočitovať body, tie spočíta počítač. Divák sa pozerá len na streľbu a výsledky - poradie sa objavujú na tabuli. Preto všetky tie prepočty, že čo za jeden bod a čo za dva sú holým nezmyslom.
Mlynarčík Peter | 02.02.2022 14:22
Maťo
samozrejme má to logiku, poďme s prúdom, aj keď sa nám to nepáči.
Ale práve preto, že naše finále bude mať neštandardný formát zmiešaných párov (puškár + pištoliar), vieme urobiť aj netradičný formát finále, hlavne keď je skonštatrované, že to čo teraz ISSF vymyslelo nie je celkom divácky atraktívne.
Skúsime teda urobiť viacero možnosti a keď stihneme, dali by sme sem video, ako by to graficky vyzeralo.
Rozina Vlado | 01.02.2022 09:30
Strelec dosiahne najlepší výsledok vtedy, ak nešpekuluje a venuje sa len tomu, aby na palebnej čiare urobil všetko tak, ako to má natrénované. Ak začne špekulovať, tak jeho výsledok ide dolu. Presne tak mi pripadá nový systém. Niekto veľmi špekuluje.
Mne sa najspravodlivejšie a najjednoduchšie zdá finále, ktoré sa podľa pravidiel ISSF strieľalo roky pred tým, ako začali špekulovať. Okrem iného je jednoznačne najspravodlivejšie. Ak strelím 10,9 tak je jasné že je to viac ako 10,8. Sčítajú sa absolútne hodnoty zásahov a urči poradie.
Čo sa týka nového živého finále, tak sa jednoznačne prikláňam na stranu pravidiel ISSF. Sú hrozné, nezmyselné, najhoršie, ale žiaľ medzinárodné. Vo finále bude možno aj 10 štátov. Nech nemusíme vysvetľovať, že Slováci zase vymysleli koleso. Proste sa postavia strelci na čiaru a odpíska sa to presne tak, ako v Moskve, Viedni či Johannesburgu. Nesnívajme o tom, ako sa naším finále bude inšpirovať ISSF. Nebude sa inšpirovať aj keby sme vymysleli niečo fakt geniálne.
Mlynarčík Peter | 01.02.2022 12:21
Vlado
samozrejme máš pravdu. Ale finále sa žiaľ nerobí pre strelcov, tí v princípe vždy strieľajú najlepšie ako v daný moment vedia, na to podľa mňa model finále nemá vplyv.
Vieme však dobre, že finále sa robí pre divákov (teda televíziu) a nehľadí sa na potreby a pocity strelcov a asi to už nikto nezmení.
Takže by sme mohli u nás vyskúšať niečo, čo by bolo zaujímavé pre divákov, či už to bude inšpirácia pre ISSF alebo nie. V našom finále si to môžeme dovoliť, veď už formát zmiešaných dvojíc (puškár a pistoliar v dvojici) je netradičný, tak prečo nie netradičné aj finále.
Ale samozrejme aj argument, poďme podľa oficiálnych pravidiel ISSF je dobrý, aspoň budú mať naši strelci trochu predstavu, ak by sa v zahraničí dostali do finále.
Ale priznám sa, mne osobne sa ten nový formát nepáči a je takmer isté, že ho ISSF ešte zmení, ak sa nebude páčiť televízii.