31.marec 2024 | Diskusia | Naspäť »
Určite poznáte názor jedného z funkcionárov v našej streľbe (mimochodom ako aktívny strelec bol puškár a nie pištoliar), že pištoľový terč je taký veľký, že pistoliari môžu do hlavne "pchať aj fazuľu" a nebude to mať vplyv na výsledky, takže vyberať, či nastreľovať strelivo je pre pištoliarov zbytočnosť.
Vzhľadom na to, že desiatka "mierenkového" terča na 25/50 metrov má priemer 50 mm, "figúrového" terča dokonca 100 mm, by sa javilo jeho tvrdenie pri výsledkoch dosahovaných hobby strelcami možno aj adekvátne.
Existujú ale aj výnimky z jeho pravidla? Dovolíme si tvrdiť, že minimálne v prípade strelcov s reprezentačnými ambíciami v disciplíne Rýchlopaľná pištoľ to zmysel má. Prečo?
Rýchlopaľná pištoľ je jediná disciplína, ktorá má v pravidlách ISSF predpísané strelivo s určitými parametrami, okrem kalibru .22LR. Strelivo pre rýchlopalnú pištoľ musí mať úsťovú rýchlosť minimálne 250 m/s a hmotnosť strely minimálne 40 grainov. Ak strelivo použité strelcom z rýchlopalnej pištole nesplní pri teste tieto minimálne parametre, strelec bude diskvalifikovaný.
Takže každý strelec v rýchlopalnej pištoli, ktorý má reprezentačné ambície, t.j. chcel by sa zúčastniť reprezentačných pretekov na ktorých sa počas súťaže testuje či strelivo spĺňa pravidlá ISSF si musí vyberať a testovať strelivo, ak nechce byť na pretekoch diskvalifikovaný.
A keď už testuje strelivo, či spĺňa predpisy ISSF, asi je aj logické, že si otestuje vybrané strelivo aký má rozptyl z jeho hlavne.
Na východe Slovenska si strelci vyskúšali im dostupné strelivo a výsledky ich testov vám z ich súhlasom dávame k dispozícii. Testy rozptylu je vždy potrebné brať ako orientačné, pretože platia len pre konkrétnu sériu streliva akonkrétnu hlaveň. To isté strelivo v inej hlavni môže mať rozptyl menší alebo aj väčší, ale v každom prípade pre orientáciu sú tie výsledky dobré.
Janko Korínek, ktorý testy vykonal s pomocou merača úsťovej rýchlosti zapožičanej Marekom Copákom, bol veľmi prekvapený, ako sa jemu dostupné náboje správajú. Prvá vec, ktorú zistil, že údaje prezentované na krabičke (úsťová rýchlosť) sa značne líšia od skutočnosti. V tejto súvislosti si je potrebné uvedomiť, či ide o náboje určené pre streľbu z pušky alebo z pištole. Rozdiel je v tom, že v puškových nábojoch sa používa iný druh pušného prachu a zápalnej zmesi ako v pištoľových nábojoch, dôvodom je dĺžka hlavne a teda čas, počas ktorého tlak plynu vymršťujúci strelu z hlavne môže rásť a tak zvyšovať rýchlosť strely opúšťajúcu hlaveň.
Ak má puškové strelivo uvedené na krabičke, že má úsťovú rýchlosť napr. 330 m/s, určite ta rýchlosť bude z kratšej pištoľovej hlavne nižšia, pretože tlak plynu v hlavni nebude mať dostatočný čas na to, aby vyvinul patričnú silu na dosiahnutie tejto rýchlosti.
Druhá vec, ktorú zistil je, že obvykle vyššia cena streliva znamená aj lepšiu konzistenciu úsťovej rýchlosti, čo by malo mať vplyv aj na presnosť streľby.
V rýchlopaľnej pištoli, kde je potrebné vystreliť 5 rán, po jdenej rane do piatich terčov vedľa seba, v krátkych časoch, najkratšie 5 rán spolu za 4 sekundy, je dôležitá požiadavka na strelivo aj bezchybná funkčnosť a čo najmenší spätný ráz (odskok hlavne po výstrele), aby sa eliminovala potreba zrovnávať mieridla po výstrele.
Čo nám testy ukázali?
Čiastočne potvrdili teóriu o fazuliach, pre statickú pištoľovú streľbu. Každý z testovaných nábojov je schopný svojim rozptylom zasiahnúť desiatku, resp aspoň deviatku na mierenkový pištoľový terč. Teda ak strelcom stačí zasiahnúť deviatku a nemájú ambíciu každou ranou zasiahnúť desiatku, testy ukázali že toho je skopné každé testované strelivo. Podobne to platí aj pre dynamické disciplíny (figúrový terč), akurát tam do úvahy o voľbe streliva vstupuje aj spoľahlivosť streliva, pretože v dynamických streľbách nie je čas vyhodiť z hlavne zlyhaný náboj a nahradiť ho iným. Pre meirenkárske pištoľové disciplíny sa javí asi ako najlepšia voľba strelivo NORMA TAC 22, ktoré je najlacnejšie, ale takmer najpresnejšie.
Špecifická situácia je u disciplíny rýchlopalná pištoľ, kvôli ktorej satesty uskutočnili. Tam je výber streliva podmienený viacerými faktormi, medzi ktoré patrí úsťová rýchlosť minimálne 250 m/s, spoľahlivosť a čo najnižší odskok zbrane po výstrele. Tu sa javí pre náročnejších strelcov, ktorí majú reprezentačné ambície, strelivo RWS Pistol Match SR, ktoré sú vyrobené špeciálne pre rýchlopalnú pištoľ, majú konzistentnosť úsťovej rýchlosti, sú spoľahlivé,majú najmenší odskok a veľmi slušnú presnosť. Pre výkonnostných strelcov rýchlopalníkov je opäť najlepšou voľbou strelivo NORMA TAC 22, ktorá má síce vyššiu úsťovú rýchlosť, ale pocitovo je slabšia ako iné náboje , okrem RWS Pistol Match SR.
Morálnym víťazom testu je pre 95% pištoliarov na Slovensku náboj NORMA TAC 22, ktorý je zo všetkých testovaných nábojov najlacnejší, ale zároveň je presný a spoľahlivý. Zohnať si ho viete na stránkach PARDINI Slovakia, alebo kliknutím tu.
Pre tých zvyšných 5% rýchlopalníkov s reprezentačnými ambíciami je určite najlepšia voľba RWS Pistol Match SR, ktoré si tiež vedia zakúpiť rovnako ako NORMY na stránkach PARDINI Slovakia, alebo kliknutím tu.
Pravidlá diskusie od 1. 5. 2020:
Zapojiť sa do diskusie je možné len po registrácii a následne po prihlásení sa.
Miror 002 | 04.04.2024 12:37
Mňa by trochu zaujímalo, ako to robí Dukla. Viete sa spýtať niektorého pištoliarskeho trénera?
vkubik@azet.sk | 04.04.2024 17:54
Mohol by si nám prezradiť, kto v Dukle strieľa 25 m longrifové disciplíny a kto je tréner na tieto disciplíny?
Vinco Kubík
Miror 002 | 05.04.2024 08:40
LR potrebujú aj na ľubovoľku (50 m). Nie je podmienkou, že sa musia vyberať náboje len na 25 m, alebo v ŠKP to tak robíte? Pri vzdialenosti 50 m je to už nepodstatné?
Redakcia www.strelcom.sk | 05.04.2024 09:18
Milý Miror
trefná odpoveď. Pekný príklad príslovia, akú požičaj, takú vráť.
Práve štechrovka je v pricípe adept na výber streliva asi aj viac ako 25 metrové disciplíny.
Ale Vinco ako autor výroku o nabíjaní fazulí do pištolí má reálne pravdu v tom, že pri aktuálnej výkonnosti slovenských strelcov v guľových disciplínach doteraz ani nemalo veľký význam testovať náboje, ale samozrejme niektorí to robili. Cynicky povedané, či niekto strelí v štechrovke 520 alebo vďaka lepším nábojom 530, je z Vincovho pohľadu nepodstatné a asi má pravdu.
Ale našťastie sa nám rysuje nová generácia výborných strelcov na 25 metrové disciplíny, kde to už má veľký význam. Lebo streliť z rýchlopalky bez vyberaných nábojov 575 alebo s vyberanými nábojmi 580 a viac, už je velikánsky rozdiel. Takže po dlhšom čase, keď skončila staršia generácia skvelých pištoliarov (Fabo, Štefánik, Kopp ...) u ktorých testovanie nábojov malo skutočný zmysel, máme znovu sľubných strelcov (Copák, Korínek, Filip ..) kde to má už znova zmysel. A vyzerá to, že títo mladí strelci aj prišli na to, že to zmysel má.
Miror 002 | 05.04.2024 16:39
Ak sa niekto pozrie do zrkadla, tak musí rátať s tým rizikom, že v zrkadle uvidí svoju tvár :D
vkubik@azet.sk | 05.04.2024 19:17
Zrkadlo veľmi nepoužívam. Som starý, nemám ani jeden zub, nie je čo obzerať.
Ale môžem prezradiť našu oddielovú filozofiu v disciplíne ĽPi.
Pred 40 rokmi sme boli na družobnej súťaži v Krakowe. Keď strieľali puškári, pištoliari sa nudili. Na strelnici bola vynikajúca stolica. Ideme si prestreliť ľubovoľné pištole.
Mali sme ich tam 8 ks. Aj rychlopalníci si v Poľsko strelili ľubovoľku. Za pomoci poliakov sme našli 5 druhov nábojov. Všetko sme prestrelili. 40 nástrelov. Najväčší rozptyl 28 mm. Ivan Némethy a Jožko Valašík boli pri tom. Od toho dňa sa u nás náboje na ĽPi neprestreľujú. Všetci vedia, že rozhoduje pocit pretekára. Rýchlejšie, razantnejšie, mäkšie, ... strelivo. Čo komu vyhovuje.
V pištoli sa nevyhráva na dobrých ranách ale prehráva na zlých ranách. Všetko okrem 10 je chyba pretekára.
.
Tento rok na Extralige v Martine mi Janko Fabo len tak mimochodom oznámil. Idem na pretek bez 8. Bezchybná streľba na rajón. Ťažká ale veľmi dôležitá forma prípravy. Janko je u nás 35 rokov a pamätá si naše staré amatérske formy prípravy. A mne nemusel nič vysvetlovať.
Záver: kto nestrieľa akýmkoľvek strelivom v ĽPi viac ako 550, nepotrebuje prestrelovať strelivo. Musí veriť svojim pocitom. Akékoľvek aktivity smerom k strelivu sú len odpútavaním pozornosti od jeho vlastných chýb!!! Od uletených rán, ktoré si strelil on sám.
Pozdravujem, Vinco Kubík
Mlynarčík Peter | 06.04.2024 08:47
Vinco
Poznáme Tvoju filozofiu "fazuľu". Stále čerpáš z čias pred 40 rokmi, ale žial časy, strelci a náboje sa zmenili. Asi je zbytočné hovoriť o tom, že kedysi boli naboje kvalitnejšie ako sú teraz. To by ti potvrdil každý, kto chodí nastrelovat, že nájsť dobrú sériu je čoraz ťažšie a aj tie najlepšie majú o čosi horší rozptyl.
To však nič nemení na tom, že asi žiaden naboj nestreli do osmičky, keď ho strelec pištoliar pošle do desiatky, v tom máš pravdu. Ale určite je rozdiel, keď strieľaš strelivom ktoré má rozptyl 47 mm alebo 18 mm, tak ako to teraz vyšlo Jankovi Korinkovi v testoch. Keď sa od neho chce, aby sa dostal na OH, musí strieľať rychlopalku na správnych pretekoch 585 a viac. A to so strelivom s rozprylom 47 mm nedá, nech má z neho aj najlepší pocit, to mi ver. A aj on už na to prišiel, že nie je jedno čím strieľa. Takže jednoznačne u neho výber a nastrel streliva má zmysel a opodstatnenie, najmä keď si uvedomime, že nastreliť náboje na svoju hlaveň znamená len zájsť do fabriky, tam si vybrať svoju sériu (tam sa už nevyberá náboj na pocit, lebo to už musíš mať vybraté predtým) a nechať si z nej, ideálne aspoň dvojročnú zásobu. Cena takého streliva je rovnaká ako toho čo je bežne u predajcu skladom. Takže navyše to stojí jednu cestu do fabriky a späť, nič viac.
Ak by niekto mieril na čiaru desiatky, štatistický by to asi bolo polovica deviatok a polovica desiatok, podľa toho na ktorú stranu čiary by sa naboj odchylil, v tom máš pravdu. Ale ak by niekto mieril vždy na čiaru centrovej desiatky, tak so strelivom s dobrým rozptylom by to bola vždy desiatka, u streliva s podstatne horším rozptylom by to mohla byť aj deviatka.
Ak chceš strelit 585 v rýchlopalke, môžeš streliť len max 15 deviatok, zvyšné musia byť desiatky. A to strelíš len so strelivom s dobrým rozptylom, to hádam uznáš.
Absolvovať cestu raz za 2 roky nikoho nezruinuje, posadíš do auta 4 najlepších strelcov, tí si nastrelia všetky svoje zbrane, pri najbližšom nákupe dovezieš strelivo ktoré vybrali a stojí ťa to len tú jednu cestu. Podľa mňa to za to stojí. Ale je pravda, že ak sa nakupuje len najlacnejšie strelivo, tak to nepôjde, výrobcovia dávajú testovať len strednú a vyššiu triedu streliva, kde vedia garantovať akú takú kvalitu. Ja som za čias, keď som mal ešte ambíciu dostať sa na OH, trenoval a súťažil s rýchlopalkou rovnakým strelivom, RWS C25, ktoré bolo vyrobené špeciálne pre rýchlopalku. Je mäkšie, pomalšie ale garantuje minimálnu predpísanú rýchlosť, má menší odskok hlavne po výstrele. Súťažný rekord som mal 585 z Extraligy, ale som nimi vyhral VC Oslobodenia v Plzni na 580. Celé tie roky z som si chodil tieto naboje vyberať do fabriky a rozptyl býval okolo 15 mm, teraz posledné roky okolo 20 mm z mojich hlavní, na všetkých troch bol dobrý, ale nie rovnaký, tak som vždy bral len jednu sériu na všetky hlavne, lebo rozdiel bol maximálne o 5 mm viac z tej najlepšej série.
Je pravda, že už som dlhšie nebol, lebo moja spotreba klesla na minimum, tak ešte mám z posledného výberu. A tak celé roky viem, že každá chyba je moja chyba, nie chyba zbrane alebo streliva
A tento pocit je pre psychiku strelca nezaplatiteľný.
vkubik@azet.sk | 06.04.2024 13:52
Peter, ja som odpovedal na otázku k ĽPi. Ty stále hovoríš o pištoliach vo všeobecnosti. To sa nedá! Statika a dinamika je absolútne odlišná.
V ĽPi sa za 50 rokov nič nezmenilo (okrem skrátenia času, s čím nie je problém). Pred 50 rokmi dosiahol Ivan Némethy svoj životný úspech. 2 miesto v ĽPi na MS v Thune. Na ten výsledok by ho mal aj dnes. Nič sa nezmenilo.
RPi prešla za 50 rokov obrovskými zmenami. Veľkosť terčov, zmena streliva, zmena odporu spúšte, zákaz úsťových bŕzd, atď. To extrémne zvyšuje dôraz na výber streliva.
Začni to rešpektovať a diferencuj statiku a dinamiku. Vyvolávaš u ľudí chaos!
Vinco Kubík
Mlynarčík Peter | 06.04.2024 14:32
Vinco
rozdiel potreby medzí dynamickymi a statickými disciplínami nie je. Rozdiel je v tom, že ty tvrdíš, že to nemá zmysel, lebo stačí nabiť "fazule". Ja tvrdím, že význam to ma vždy, aj pre hobby strelca. Lebo to nie je extra drahé, učí to strelca rozmýšľať nad svojim rozvojom, plánovať. A to sú veci, ktoré sa veľmi nenosia.
Mrazík | 03.04.2024 12:12
Odpoveď je jasná: ÁNO treba vyberať, ale skôr by som postavil otázku ako vyberať vzhľadom na každú konkrétnu disciplínu. Je rozdiel ši strieľame na 50 m, alebo 25 a či mierenú, alebo figúru. Je to veľmi obsiahla a zložitá téma, lebo samotný rozptyl zo zveráka nehovorí o kvalite streliva takmer nič.
Mlynarčík Peter | 03.04.2024 13:42
Milý Mrázik
Skutočne výber správneho streliva je komplikovaný proces, pretože každá zbraň a každá disciplína by si žiadala iné strelivo.
Ale ruku na srdce, kto by už mal v dnešnej situácii vysokých cien a praktickej nedostupnosti akéhokoľvek streliva rôzne strelivo?
Obvykle každý strieľa s tým čo má.
Článok o ktorom diskutujeme chcel dať orientačný prehľad o parametroch streliva.
U tých ktorí to myslia so svojím výkonom veľmi vážne a investujú do streliva, to zvyčajne funguje tak, že si otestujú viaceré druhy a značky streliva a vyberú si svojho favorita, či už univerzálneho, alebo na rôzne disciplíny.
A potom si zájdu so svojími zbraňami do fabriky (resp. testovacieho centra) na testovanie vybraného streliva. Tam si nájdu najlepšiu sériu, kúpia dvojročnú zásobu a každé 2 roky to opakujú.
U mňa osobne to bolo kvôli rýchlopalke RWS, najprv RWS R25 (na konci aj najskvelejšie strelivo Olymp), po zmene pravidiel v rýchlopalke na .22LR to bolo RWS C25 (potom premenované na PM SR). Pri výbere som naozaj zohľadňoval viacero parametrov, rozptyl som riešil až pri nastrelovani. Na rýchlopalke to sú jednoznačne spoľahlivosť, nížšia úsťová rýchlosť a malý odskok zbrane po výstrele, Z môjho testu pred 18 rokmi vyšlo víťazne RWS C25, dokonca malo aj prijateľnú cenu. Odvtedy až doteraz som iné strelivo neriešil, pretože kvalita a funkčnosť ostala za tie dlhé roky rovnaká, akurát sa menil rozptyl. Niekedy sa mi podarilo vybrať náboje s rozptylom 15 mm, inokedy 18 mm, takže tie dlhé roky som vedel, že každá chyba je len a len moja.
Ale na štechrovku by som si C25 určite nevybral, na to sú príliš pomalé.
Ľubo-Pre | 04.04.2024 09:10
Dá sa len súhlasiť s tým, že časy sú zlé a budú už len horšie, lebo ceny pôjdu hore a nábojov bude stále menej a menej, Nie je žiadnym tajomstvom, že niektoré takmer úplne zmizli z trhu, niektoré fabriky zastavili civilnú výrobu a prešli na vojenskú.
Ja by som strelcom odporučil sa pred zásobiť a jednoznačne odporúčam značku RWS. Pomer cena výkon je takmer ideálna. Ak si pozriete ceny na Petrovej stránke (www.pardini.sk) tak aj ceny sú momentálne ešte dobré.
Asi téma výberu nábojov je momentálne postavená do inej roviny. Áno vyberať treba, pokiaľ je možnosť. Väčšina strelcov tých možností veľa nemá. Aj ja poznám niekoľko strelcov, ktorí sú pred otázkou či strieľať, alebo nestrieľať, lebo nemajú čím. Bavíme sa o LR. Kapitola veľkorážky tá je už takmer uzavretá.
Pekný deň a veľa dobrých nápadov želá Ľubo.
Mlynarčík Peter | 04.04.2024 10:32
Milý Ľubo
Žiaľ musím plne súhlasiť. Každá faktúra od dodávateľa má nemilo prekvapuje, ceny neskutočne rastú. Na dodávku streliva čakáme bežne 6 mesiacov a keď už prídu, sú za vyššiu cenu ako v čase objednávky. Rekordérom boli .32ky, ktoré prišli po 20 mesiacoch, s cenou o 50% vyššou.
Zatiaľ sú milým prekvapením Normy TAC 22, tento rok ešte nezdrželi a na nich sa čaká najkratšie, veríme, že to vydrží aspoň do konca guľovej sezóny. NORMA je sesterská firma RWS, používajú sa na ňu nábojnice RWS, trochu iný prach a strely. Ale držia si kvalitu RWS. Dokonca podľa testov sú NORMY parametricky lepšie ako RWS Club, len za nižšiu cenu ako Club. Majster SR 2023 Martin Bolek vyhral MSR v športovej aj štandardnej pištoli s NORMAmi, čo len potvrdzuje že je to výborné strelivo za vynikajúcu cenu. Tí ktorí si ho vyskúšali si nakúpili do zásoby na celú sezónu.
Ale výber streliva je skutočne iná téma a určite zaujímavá hlavne pre tých čo majú ambície dosahovať výsledky na vyššej úrovni. U puškárov by to mala byť asi povinnosť, tam hrá roztyl podstatnú úlohu na výsledku.