18.apríl 2024 | Diskusia | Naspäť »
Dnes je vo svete k dispozícii množstvo materiálov o športovej streľbe. Knihy, videá, članky, diskusné fóra... Žiaľ takmer všetko v angličtine, nemčine či inom cudzom jazyku. Takže tí, ktorí nevedia cudzie jazyky, toho k dispozícii v slovenčine či češtine veľa nemajú.
Pred vyše 50 rokmi bola medzí trenermi obľúbená kniha od A.A.Jurieva Športová streľba z pušky a pištole. Dá sa povedať, že to bola taká strelecká biblia.
Teraz vyšla reedicia tejto knihy, takže každý máme možnosť si ju kúpiť a veľa sa poučiť. Možno sa pýtate, čo vám môže dať kniha, ktorá je staršia ako väčšina strelcov na Slovensku. Odpoveď je že sa z knihy viete veľa naučiť, resp. si potvrdiť že robite veci správne alebo nesprávne. Podstata úspešnej streľby sa nezmenila, stále platí že stačí správne namieriť a správne spustiť a je to desiatka.
Kniha opisuje akú cestu zvolili najlepší sovietskí strelci doby kedy kniha vznikla. Objednať si ju viete kliknutím tu.
Pravidlá diskusie od 1. 5. 2020:
Zapojiť sa do diskusie je možné len po registrácii a následne po prihlásení sa.
Mrazík | 25.04.2024 13:01
Pravda je ako vždy niekde v strede. Od diskusie odrádzajú Vincove príspevky a často aj reakcia pána Mlynarčíka, ktorý dá vždy každému za pravdu.
Vinco by sa mala zamyslieť, že prečo je pravda, že:
"Ak Vinco pochváli nejaké super silné preháňadlo, tak ho ľudia začnú užívať, ako prostriedok proti hnačke."
Za mňa je Skanaker o veľa lepší, zrozumiteľnejší a užitočnejší pre každého pištoliara a to bez ohľadu na to, koľko má športovec rokov.
Mlynarčík Peter | 25.04.2024 14:40
Milý pán Mrázik
Pravda nikdy nie je absolútna, každý má svoju pravdu. Ak niektorí napisali, že Juriev používa na dnešné časy archaický slovník, že sa mladším zdá jeho kniha komplikovaná, tak prečo mu nedať za pravdu. Knihu písal Juriev pred 60 rokmi, takže je logické, že dnes sa píše inak. Je potrebné si uvedomiť, že Juriev pisal aj pre pušky, aj pre pištoľ, Skanaker len pre pištoľ, takže knihy musia byť iné. Asi sa ľahšie číta Skanaker, ale v Jurievovi je viac informácií pre trenera. Ja som vyrastal na Jurievovi, Skanaker vtedy ešte nepísal. V Jurievovi som sa dočítal ako to robili špičkoví sovietskí strelci, mohli sme skúšať, porovnávať. Uznám že to asi nie je kniha pre začiatočníkov, ktorí zatiaľ nevedia čo je podstata streľby, pre nich zatiaľ existuje len strieľanie. Pre začiatočníkov pištoliarov je asi lepší Skanaker, píše zrozumitelnejšie, jednoduchšie. Ale z pohľadu nás, ktorí vedia v čom je podstata streľby, určite je lepší Juriev. Zhruba pred 40 rokmi som na pretekoch pozeral ako Ivan Nemethy a Edo Pícha strieľali figúru, samé desiatky. Tak som sa ja 15 ročné ucho s úctou opýtal Nemethy ako sa dajú takto strieľať samé desiatky. Odpovedal, prezradím ti tajomstvom. Povedal, dvihneš pištoľ, namieeiš a spustíš a je tam desať. Myslel som si, že si zo mňa robí srandu. Ale on to myslel vážne. Až o niekoľko rokov som zistil, že mi naozaj povedal podstatu úspešnej streľby. A že nič iné, zložitejsie, nefunguje, len to čo mi povedal. Ale máloktorý strelec vie, čo v skutočnosti tieto slová znamenajú, odpoveď sa dá nájsť aj v Jurievovi aj v Skanakerovi. Ako pisal Vinco, Nemethyho tajomstvo je platné stále, ale každý môže mať inú cestu ako to dosiahnúť. Čo platí na mňa, nemusí na vás
A Juriev ukazuje čo platilo na najlepších a prečo. Takže veľmi pomáha nájsť si svoju správnu cestu. Skanaker je trochu iný, on skôr ukazuje jeho cestu, ktorá môže a nemusí fungovať na všetkých. Juriev núti rozmýšľať, Skanaker zvádza kopírovať. Ak funguje kopirovanie, všetko je jednoduchšie. Ale nefunguje to, inak by sme mali na Slovensku 100 Tužinských a nemáme. Prečo asi?
vkubik@azet.sk | 25.04.2024 14:12
Ďakujem "Mrázikovi" za jeho pocit, že moje odporúčania padajú na úrodnú pôdu. Podľa reakcie dopisovateľov mám opačný pocit. Nechápem to. Nemám už dnes v mojom veku a v mojej slobodnej nezávislosti potrebu písať iné, ako len môj úprimný osobný názor.
Juriev - Skaneker. Je iba jedna streľba. Podrobnejšie alebo menej podrobne rozpracovaná. Zrozumitelnejšia alebo menej zrozuminiteľná. Komplikovanejšia alebo menej komplikovaná.
Som presvedčený, že aj Skaneker musel vychádzať z Jurieva. Nemal inú možnosť. Je iba jedna športová streľba z pištole. Z komerčných dôvodov ju mohol popísať jednoduchšie. Juriev ide extrémne do hĺbky. Nie každý to potrebuje, nie každý to pochopí.
Mať kedysi Jurieva bol strelecký honór. Strelecká šlachta. Kto si ho dnes nekúpi, už nikdy nemusí dostať novú možnosť. Druhé vydanie vyšlo po 58 rokoch.
Vinco Kubík
vkubik@azet.sk | 24.04.2024 17:36
Dokúpil som ešte 5 Jurievov (celkom 11) a 6 Skanekerov (už bol problém ich zohnať). Ceny boli podľa mňa vynikajúce.
V našom klube by malo byť na 20 - 30 rokov zabezpečené samovzdelávanie strelcov. A možno opäť túto literatúru nikto 50 rokov znovu nevydá.
Vinco Kubík
Mlynarčík Peter | 24.04.2024 10:04
Mnoho dnešných strelcov vyrastalo bez trénerov, bez centrálnej metodike. Ziskavali útržkovité rady od skúsenejších (často protichodné), pozerali videá na internete, možno si prečítali nejaké knihy. Malokto z týchto strelcov ale pozná podstatu úspešnej streľby. Nevedia ako má vyzerať práca na výstrele, čo urobiť alebo neurobiť, aby bol každý výstrel 10tka. Toto nie je ich chyba, je to chýbajúca metodika, skúsenosti, pokora, trpezlivosť. S vedením dobrého, skúseného trénera by to vedeli oveľa skôr ako keď sa k tomu musia dopracovať sami. Pred 10timi rokmi som začal potápať. Prešiel som základným kurzom, myslel som si, že som hotový potápač, že som majster sveta
Vtedy som ani netušil, že o potápaní prakticky nič neviem, že ani netuším aké nástrahy na mňa pod vodou čakajú. Ale mal som šťastie na trénerov, prvý sa učil za inštruktora, tak ma učil aby vedel čo a ako má učiť. Jemu vďačím za dobré základy. Potom som sa dostal na pokročilý kurz u jedného z najlepších slovenských inštruktorov, ktorý potápa desiatky rokov, učil sa u najlepších a ako jeden z mála ovláda podstatu potápania. Učil nás, že nie vystroj je dôležitá, ale rozhoduje hlava. Naučil nás ako potápať hlavou a využívať vlastné telo namiesto výstroje. Ale vtedy na Kurze som nechápal čo nám vlastne hovorí, čo nás učí, lebo sme to nepoznali, nevedeli si predstaviť, že len regulovaním dýchania môžeme udržiavať potrebný vztlak a nepotrebujeme na to potápačský žaket a prácu so vzduchom. Donekonečna opakované cvičenia nakoniec priniesli výsledok, pod vodou som si začal potápanie užívať, lebo som robil správne veci, nepotreboval som sa sústrediť na nepodstatné, ale naučil som sa potápať hlavou a vlastným telom. A až potom som pochopil čo a prečo nás to učil. Kým som nebol schopný pod vodou sa sústrediť na podstatu, na uvoľnenie, relax, nemyslieť na nepodstatné veci, dovtedy som nepochopil čo mi vlastne starí potápači hovorili, čo mysleli dobrými radami. A tak som po 2 rokoch dokázal potápať lepšie ako väčsina potápačov po 20 rokoch. Len vďaka tomu, že som mal skvelého učiteľa, ktorému som veril a ktorý vedel čo je pre potápanie podstatné. A on mal aj veľkú prednosť, u neho.neexistovalo slovo nemožné, nedá sa, ktoré sme často opakovali, keď sa nám nedarilo. Proste nám to on sám ukázal, že sa to dá, čo je obrovská devíza. U neho sme mali istotu, že vie o čom hovorí, nemá to len naštudované. Žiaľ, na Slovensku máme málo aktívnych trénerov a tých dobrých...
vkubik@azet.sk | 24.04.2024 11:55
Ahoj Peter, na príklade, ktorý si použil si to vystihol veľmi presne. Vzdelávať sa a odovzdávať vlastné skúsenosti ďalším.
Jurieva som videl prvý krát v roku 1973 na mojom prvom trénerskom školení. Už sa nedal kúpiť. Mali ho len starší a skúsenejší, od ktorých som sa učil. Trvalo mi dlho zohnať si ho.
Teraz sedím a pozerám na 6 Jurievov. Mám ich vlastne za polovičnú cenu. V akcii, bez DPH, poštovné zdarma. Mám pokušenie kúpiť ďalších. Opäť už nikdy nebudú. A 100 euro (6 Jurievov) nie sú vlastne žiadne poniaze. Prefajčím ich a prepijem za 10 dní.
Keď si ho listujem, vidím a počujem kamarátov, štátnych, národných a strediskových trénerov, ktorý vybudovali československé a slovenské strelectvo. Spomínam si na rady, ktoré mi dávali a na situácie, ktoré riešili presne podľa Jurieva. Láďo Tobiášek, Štefan Krčmár, Karol Žabka, Jaro Salay, Palo Salay, Zdeno Kopecký, Vlado Švarc, Karol Schwartz a mnohí ďalší. Všetci sú po smrti ale Juriev je tu stále. Prenáša sa z generácie na generáciu. Je prenesene v každom strelcovi, ktorý sa prepracoval do svetovej špičky.
Pripúšťam, sú aj strelci, pre ktorých by to boli vyhodené peniaze. Budem jedneho citovať: Už som vymenil tri vzduchové pištole, odtrénoval som 1200 brokov a ešte som neporazil Tužinského. Prečo? Čo robím zle?
Vinco Kubík
Rozina Vlado | 22.04.2024 13:55
Každý má zrejme svoju Bibliu.
Ja som niekoľko krát pozorne prečítal Skanakera a odporučil ho desiatkam ľudí. Pre mňa je to jedna z najlepších kníh, ktorá bola v českom jazyku vydaná. Nie je veľmi stará a napriek tomu jazyk a štýl, ktorým je písaná nezodpovedá súčasnosti, taktiež niektoré pojmy a postupy sú už prekonané. 90 % textu v tejto knihe je tak povediac "posvätný". Vždy keď sa k tejto knihe vrátim, tak tam nájdem niečo nové.
Nič z toho čo som napísal nemôžem povedať o Jurievovi. Som si istý, že 90 % čitateľov bude jej obsahom sklamaní. Je to takmer archeologický nález, nie kniha pre súčasného trénera. Jazyk ktorým je kniha napísaná je jazykom 60-tych rokov. V porovnaní so Skanakerom sa číta ťažko, stráca sa pointa článku a čitateľ naráža na množstvo dnes už zbytočných poznatkov. Je to len nostalgia na staré časy, keď to bola jediná dobrá literatúra.
zov01 | 23.04.2024 14:26
Súhlasím a prikláňam sa k názoru, že súčasný strelec a tréner si od Jurieva môže vziať tak málo, že je škoda tú knihu čítať. Je to vec patriaca jedine do múzea.
vkubik@azet.sk | 23.04.2024 16:02
Chlapci vôbec neviete o čom je reč.
Keby som zobudil mojich strelcov zpred 50 rokov, ktorí vyrástli na Jurievovi, vybúchali by vás ako malé deti.
Keby moji dnešní strelci si dali do poriadku Margolíni, na ktorých vyrástli, ako aj na teórii od Jurieva, prehrali by ste s nimi rovnako ako aj dnes s inými zbraňami.
Nič sa v strelectve z pištole nezmenilo.
Vinco kubík
Ľubo-Pre | 23.04.2024 17:29
Presne tak Vinco, máš pravdu v to, že :Keby si zobudil strelcov z pred 50-tich rokov...
Ale nezobudíš.
A súčasnému pokoleniu ozaj táto stará, zastaralá archaická kniha nemá čo povedať. Športová streľby sa posunula úplne niekde inde ako píše Juriev.
Napísať:
Jano strieľa tak, Ďuro tak, Milan inak a Tadeáš ešte inakšie, to sa dnes už nenosí, lebo dnešní strelci tie prachom zapadnuté mená nepoznajú a nikdy ich strieľať nevideli, tak jeho obrázky ich postojov sú k ničomu.
Ozaj v ŠKP sa v streľbe z pištole nič nezmenilo, to verím a vôbec sa nečudujem, aj s tým sa dá súhlasiť.
Mlynarčík Peter | 24.04.2024 09:32
Milý Ľubo
Ja osobne dávam za pravdu Vincovi. Aj keď Juriev je kniha poplatná času v ktorom vznikla, skutočne sa zameriava na podstatu streľby. Kedysi nebolo možné si pustiť videá v ktorých strieľajú najlepší strelci tej doby a Juriev nám odkryl detaily ako a prečo strielali najlepší sovietskí strelci. V knihe je to všetko pokope, znalý človek si vie porovnávať a skúšať, lebo vďaka knihe vie, čo má zmysel skúšať. Samozrejme streľba za 50 rokov pokročilá, zmenili sa zbrane, vystroj, taktika streľby, časy, trochu aj terče. Čo je najpodstatnejšie, nezmienila sa podstata streľby, ako streliť 10tku, najlepšie 60x za sebou.
Nikto nikoho nenúti si kúpiť a študovať Jurieva, je to každého osobná vec.
Kto to nepovažuje za prínos, kľudne môže informácie, tréningové a súťažné metódy, zisťovať inde. Informácia o reedícii Jurieva niektorých potešila, iných neoslovila a to je normálne. Možno tí, pre ktorých Juriev už nemá význam, poradia ostatným, kde sa dajú zohnať osvedčené pomôcky, metodiky, to by bolo veľkým prínosom.
vkubik@azet.sk | 23.04.2024 18:50
Nevedomky si vystihol a pochopil Jurieva. Každý strelec je individualita. Mená pri tých obrázkoch nie sú rozhodujúce. Netreba ich poznať. Rozhodujúce je, že neexistuje šablóna pre všetkých. Každý musí hladať a nájsť si svoju osobitosť.
Rozhodujúca je koncentrácia a sústredenosť. Neodpáliť ranu, ktorá by nemala byť 10.
Vinco Kubík
Mlynarčík Peter | 23.04.2024 15:54
Asi je to vec uhla pohľadu. Pištoliari majú lepší alternatívu v Skanakerovej knižke, ale puškári toho v slovenčine či češtine veľa k dispozícii nemajú.
Ako písal Vinco, veľa sa zmenilo v technike, vybavení, ale podstata streľby sa až tak nezmenila. Je však pravda, že podstatné veci sú ukryté v tej podstate a kto sa nesústredí na podstatu, alebo nevie čo je podstata streľby, tak sa mu môže Juriev javiť ako zbytočná knižka. Vlado Rozina porovnáva pištoliarsku časť oproti Skanakerovi, ktorý je naozaj lepší pre pištoliarov ako Juriev. Podľa mňa sa Vlado Rozina vyjadril ako strelec a táto kniha je možno vhodnejšia pre trénerov, kďežto zo Skanakera si možno odnesú viac strelci.
Ale Juriev dáva asi pohľad na viacerých strelcov, čo na nich platilo a táto informácia môže byť pre trénera cenná. Lebo tréner musí pracovať s viacerými strelcami, ktorí sú určite rôzni a potrebujú iný tréningový prístup. A ten v Jurievovi nájde.
Ľubo-Pre | 23.04.2024 17:31
Ešte poznámka: Juriev sa so Skanakerom nedá porovnávať. Skanaker na rozdiel od Jurieva vysvetľuje a to je to najpodstatnejšie.
Mlynarčík Peter | 24.04.2024 09:37
Milý Ľubo
Áno sú to rozdielné knihy, s tým treba súhlasiť. Ja som pred 35 rokmi, keď som zacínal s rýchlopalkou, veľa čerpal z Jurieva, dozvedel som sa veľa vecí a pomohlo mi to. Takže ja osobne pokladám Jurieva za veľký prínos. Ale súhlasím, že vzhľadom na zmeny za 50 rokov sa niekomu môže zdať táto kniha neužitočná, zastaralá. Ale v mojej knihovni bude mať vždy dôležité miesto.
vkubik@azet.sk | 19.04.2024 11:26
Tak toto je absolútna B O M B A!!! Odpúšťam Petrovi 10 streleckých hriechov.
Mám množstvo streleckej literatúry. Mal som Jurieva v češtine aj ruštine. Pred 40 rokmi som ich požičal mladším členom klubu. Požičiavali si ich, cestovali medzi nimi. U koho skončili neviem. Nevrátili sa. Ale splnili svoj účel. Stali sa z nich výborní strelci.
Pušky za 50 rokov prešli obrovským vývojom. Výstroj, zbrane, pažby, doplnky. Ale skúsený puškár, ktorý vie čítať medzi riadkami sa z Jurieva ešte stále veľa naučí.
V pištoliach sa v podstate nič nezmenilo. Juriev je stále aktuálny.
Idem objednať 6 ks a rozdám ich členom klubu, ktorí sú ochotní v budúcnosti robiť na druhých. Malo by to stáť 98,95 eura a nemusím hladať drobné, keď príde kuriér (100). Nech sa učia a odovzdávajú to ďalším.
Vinco Kubík
Mlynarčík Peter | 19.04.2024 14:07
Ako malo stačí na veľkú radosť.
Hlavná zásluha za túto informáciu patrí Tomášovi Šrámekovi, ktorí túto knižku vypátral.
Ako už napísal Vinco, táto kniha je stále aktuálna a mala by byť pomôckou (nie jedinou) každého trénera streľby, každého budúceho trénera a určite by prospela aj priamo strelcom. Za tú cenu je to neskutočne množstvo kvalitných informácií, akurát naozaj už u pušky treba odfiltrovať technické informácie o zbraniach a doplnkoch, keďže sa časom zmenili. Ale na podstatě streľby to nič nemení.
vkubik@azet.sk | 19.04.2024 13:56
Úspešne objednané.
Jednoduchá objednávacia stránka. Žiadne povinné prihlásenia, registrácie, kontá ...,s ktorými mi starší už mávame niekedy problémy. Aj cenový predpoklad mi vyšiel.
Budúci týždeň môžem robiť klubové vianoce.
Vinco Kubík
vkubik@azet.sk | 19.04.2024 19:39
Je smutné. Moji mladší netušia čo je to Juriev. Asi objednám ďalšie. Ak ešte budú mať. V podobnej situácii môže byť aj Pardini.
Vinco Kubík
Redakcia www.strelcom.sk | 19.04.2024 20:31
Vinco
tá kniha bola vyše 30 rokov nedostupná, nemajú odkiaľ tušiť, že nejaký Jurjev existoval. Ešte aj dnešní 50tnici nemusia o nej vedieť, lebo ju už nezažili. V Pardini už koluje jeden výtlačok z čias Zväzarmu. Snažíme sa tam robiť trošku osvetu.
Ale v Pardini sme skôr na Skanakera, ten je pre pištoliarov porovnateľne dobrý ako Juriev, v niektorých veciach aj lepší, lebo to písal skvelý pištoliar. Starý pán má hodne cez 80 a stále strieľa, dokonca by sa v jeho veku s výsledkami nestratil ani medzi našími mužmi, nehovorím už o S1 a starších, tam by kraľoval. Musím sa priznať, počas COVIDu sme streľali jeho ligu, aj s ním a z 10 kôl tuším ma v piatich aj porazil, o 30 rokov mladšieho, priznám sa, dosť som sa hambil.
Ale máš pravdu, kto zaváha a Jurieva nekúpi kým je, tak má smolu, dotlač už možno nebude. Ale to vieš, mladí su dnes skôr na youtube, čítať knihy už nebaví každého. Akurát si nikto z nich neuvedomuje, že pokým v knihe od Jurieva či Skanakera čítajú skutočné skúsenosti skvelých strelcov, na youtube sa dnes hrá na odborníka každý a keď vidím niektoré videá tak plačem aké nezmysly hustia poniektorí do ľudí. A neskúsení, ktorým na Slovensku nemá kto poradiť, sa tak z internetu naučia nezmysly, ktoré sa ťažko potom naprávajú. Kdežto od Jurieva sa nenaučia nič zlé, to je záruka.